Omläsning: Cirkeln och Eld

 
Efter många om och men har jag bestämt mig för att recensera dessa två böcker, trots att det är en omläsning. Eller ja, recensera är väl kanske att ta i, men jag ska i alla fall skriva lite vad jag tycker. OBS! Följade text kommer inte vara spoilerfri!
 
Cirkeln och Eld är verkligen två helt grymma böcker. Det vanliga tonårslivet blandas perfekt med det ovanliga häxlivet och man kan inte låta bli att fortsätta läsa. Egentligen borde jag kanske väntat ett tag till med min omläsning då jag, särskilt i Eld, kom ihåg precs vad som skulle hända och spänningen försördes. Dock kunde man med omläsningen se vissa "tecken" som man inte uppfattade första gången man läste. Att Linnéa kan läsa tankar man man till exempel upptäcka på att hon ler/skrattar på precis rätt ställen.
 
Min absolut bästa karatär är Rebecka, även Gustav är en het kanidat. När Rebecka dog blev jag så otroligt ledsen/arg/förkrossad att jag den här gången var berädd på att känna samma klump i magen igen. Jag övervägde till och med att hoppa över det kapitlet... Gustav är den perfekta killen. Populär, sportig, snygg... Innan man lär känna honom genom bokens gång kan man inte förstå vilken underbar person har är. Så ärlig och genomgullig, och han älskar verkligen Rebecka. Efter Rebeckas död vet jag inte riktigt vilken utvald som är min favorit, men den kan kan känna igen mig mest i är Minoo. Vissa av de saker hon säger är saker jag tänkt tusen gånger. Om vi ska fortsätta med karaktärsnacket är Anna-Karin den som utvecklas mest. I Cikeln stör jag mig verkligen på henne och giller henne inte alls, men i Eld får man läsa känna den snälla tjejen hon egentligen är. Kort sagt är alla de väldigt olika karaktärerna något Sara och Mats lyckats riktigt bra med.
 
Snart kommer nyckeln!!

Kommentera här: