Top Ten Tuesday: Top Ten Favorite Beginnings/Endings In Books

Top Ten Tuesday är startat av The Broke and the Bookish och går ut på att man varje tisdag listar topp tio böcker inom ett visst ämne. Det kan vara allt från bästa manliga karaktär till bästa bokcitat eller sämsta filmatiseringar. Veckans lista är topp tio favoritbörjan eller slut. Jag väljer att tolka det som just det första respektive sista citatet, och för att kunna kora det ska jag inte börja leta runt i hyllan efter fina citat. För att platsa på denna listan ska början/slutet vara så pass bra att jag kan det utan till. Stor press, vi får se hur många böcker jag kan skrapa ihop...

Update: Jag kommer visst bara på tre som jag gillar och ett som jag inte gillar. Vi kanske kan döpa om lstan till "Tre start/slut-citat som Hedvig tycker är ganska eller väldigt bra och som hon kommer ihåg utan att fuska." Men men, vi kör på detta!

3. Första Vargbröder-boken av Michelle Paver. "Torak vände sig om och började sin vandring tillbaka mot storskogen." Kanske inte ordagrant, men något i den stilen. Fint slut på bra bok.

2. "Harry hade inte haft ont i ärret på 19 år. Allt var väl." Slutet på sista Harry Potter-boken av J.K. Rowling.

1. Den här början gillar jag verkligen. Den inledande första kursiva biten av Jellicoe Road av Melina Marchetta. Hur fin som helst, men tyvärr för lång för att jag lagligt ska kunna skriva ner den här...