Top Ten Tuesday: Top Ten Best/Worst Movie Adaptations

Top Ten Tuesday är startat av The Broke and the Bookish och går ut på att man varje tisdag listar topp tio böcker inom ett visst ämne. Det kan vara allt från bästa manliga karaktär till bästa bokcitat eller sämsta filmatiseringar. Jag vet att jag glömde lista förra veckan, och att uppdateringen på sistone har varit både dålig och ful. Det känns som att Top Ten Tuesdayarna bara blir svårare och svårare att lista. I framtiden får det kanske bli så att jag bara listar de veckor jag vet vad jag vill lista på... Idag är det i alla fall dags för Top Ten Best/Worst Movie Adaptations (topp tio bästa/värsta filmatiseringarna). Jag delar listan på mitten och kör fem bästa samt fem värsta. För att det inte ska bli att för trist börjar vi med de bästa:
 
5. Hungergames av Suzanne Collins. Första gången jag såg filmatiseringen var jag skeptisk och tyckte allt hade gjorts väldigt sorgligt. Efter mycket funderingar och en omtittning har jag dock kommit fram till att det är just det som är bra med den. Filmen har fångat bokens känsla precis!
 
4. The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. En halvbra bok som fått en underbar filmatisering! I filmen får man lära känna karaktärerna på riktigt medan man i boken inte känner särskilt mycket för dem.
 
3. The Host av Stephenie Meyer. Som det inte-särskilt-mycket-Twilight-fan man är var The Host en väldigt bra överraskning, både boken och filmen!
 
2. Sagan om ringen av J.R.R. Tolkien (hela trilogin inklusive Bilbo/The Hobbit). Hur bra film som helst!
 
1. Harry Potter av J.K. Rowling. En av de få filmatiseringar som blivit nära på lika bra som boken! (Observera nära på)
...och så till de värsta:
 
5. Beautiful creatures av Margaret Stohl och Kami Garcia. Filmen var så pass annorlunda boken att jag inte kan bestämma mig för om jag gillar den eller inte.
 
4. Twilight av Stephenie Meyer. En av anledningarna till att jag är ett inte-så-mycket-Twilight-fan kan vara de otroligt överskattade och hypade filmerna.
 
3. Systrar i jeans av Ann Brashares. Usel filmatisering av en väldigt mysig, somrig bokserie. Mycket läsvärt inlägg här ---> http://bokglantan.wordpress.com/2013/07/04/systrar-i-jeans-remake/
 
2. En prinsessas dagbok av Mag Cabot. Böckerna är roliga, somriga (även om de inte utspelar sig på sommaren...) och bra medan filmerna är väldigt dåliga och HELT annorlunda böckerna.
 
1. Pippi Långstrump av Astrid Lindgren. Är det någon mer än jag som sett dessa usla filmer/barnprogram? Den tecknade är dålig, men den med levande folk är tusen gånger värre! Barnen kan inte skådespela, Pippi är världens jobbigaste och Lilla Gubben... Gah! 
 
 

Kommentera här: