Recension: Fel grav och andra berättelser

Titel: Fel grav och andra berättelser
Författare: Kelly Link
Antal sidor: 221
Utgiven år: 2012
Förlag: X Publishing
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Pretty Monsters
Serie: Pretty Monsters #1
Första meningen: Allt kom sig av att Miles Sperry, en pojke som jag en gång kände, gav sig på att uppväcka döda, och öppnade sin sedan knappt ett år döda flickvän Bethany Baldwins grav.
 
I Fel grav - och andra berättelser, möter vi bland annat en poesiskrivande yngling som gräver upp sin hastigt avlidna och nyligen begravda flickvän; en föräldralös, tankeläsande ung man som säljs av sin moster och skickas iväg för att passa upp på de mytomspunna Trollkarlarna i Perfil; en handväska som kan öppnas på två sätt - åt ena hållet är den som vilken handväska som helst men öppnar man den åt andra hållet rymmer den en hel by som tvingades ta sin tillflykt dit, en gång för länge sedan... Text från adlibris.
 
Vad ska man skriva? Jag kommer mig aldrig riktigt underfund med den här boken. Vissa bitar är ganska bra medan andra bitar verkligen är underliga. Det är en novellsamling som består av fem olika berättelser, alla olika långa. Som typiska noveller slutar historierna aldrig riktigt. Mycket finns olöst när man läst färdigt, och det är ingenting jag personligen gillar. Från början fick jag intrycket av att det var meningen att boken skulle vara kusligt läskig, men efter några sidor kom jag fram till att så inte var fallet. Om det trots allt var tanken har författaren misslyckats totalt... Både mitt betyg och recensionen speglar boken väldigt bra: underligt, förvirrande och bradåligt.
 
Ett litet plus i kanten bara... Illustrationerna av Shaun Tan är fina om kom som glad överraskning medan man läste!

Kommentera här: