Recension: Vid din sida

Förlag: Rabén och Sjögren (Tackar för boken!)
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Killing Rachel
Serie: En mördares anteckningar #2
Första meningen: Rose gömde sig.

För fem år sedan försvann Rose och Joshuas föräldrar spårlöst. Polisutredningen har inte lett någonstans och fallet har nu lagts ner. Rose och Joshua har vaggats in i tron att deras föräldrar är döda, man innerst inne känner de på sig att de fortfarande är vid liv. Joshua är fast besluten att gå vidare med sin teori och försöker tyda de kryptiska anteckningsböckerna som de hittat. Kanske kan de leda honom till föräldrarna - eller mördaren ... Under tiden får Rose det ena märkliga, desperata meddelandet efter det andra från sin gamla klasskompis på internatskolan. Rachel behöver Roses hjälp och ber henne ringa tillbaka. Men Rose kan inte glömma hur taskig Rachel var mot henne när de var yngre, och svarar därför aldrig på breven. Så plötsligt får hon veta att Rachel har hittats drunknad i skolans sjö. Är Rachels död ytterligare en ledtråd i jakten på sanningen bakom föräldrarnas försvinnande? Text från bokus

Ni minns kanske min recension av Tid att dö, och att den inte var så positiv? Vid din sida var mycket bättre! Fortfarande inte en ny favorit, men den överträffade verkligen mina förväntningar. Det känns som man inte riktigt får lära känna Rose förrän nu. Plötsligt börjar man verkligen gilla henne och får veta mer om vem hon är och har varit. Oftast brukar sådant komma i seriens första del istället för i uppföljaren, men jag gillar det. Jag gillar att ens uppfattning om Rose förändras så totalt på bara en bok.

Mysteriet i denna bok gillar jag även det bättre än i Vid din sida. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över realismen i att en person råkar ut för så många mord som inte har någonting med varandra att göra. Medan man läser funkar det, och innan jag började blogga hade jag antagligen inte ens tänkt på det. Men nu kan jag inte låta bli att anlysera hur trovärdigt det verkligen är. (Det ska komma från en som annars läser om magi, vamryrer och främmande världar...)

Det här blir en kort recension då jag inte har så mycket mer tankar än såhär. Med min förnyade uppfattning om serien kommer jag nog läsa även de två återstående dearna. Dock kommer jag inte köpa dem. Får jag dem inte som recensionsex får det bli bibblan. Preceis som med förra boken i serien: Läs den om ni vill!