Recension: Delirium

Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver  
Antal sidor: 468
Utgiven år: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Delirium
Serie: Delirium-trilogin
Första meningen: Det är sextiofyra år sedan presidenten och Konsortiet fastställde att kärlek är en sjukdom, och fyrtiotre år sedan forskarna lyckades framställa ett fungerande botemedel.
 
Kärlek är det värsta som kan hända. Första delen i Lauren Olivers laddade dystopiska trilogi är en tankeväckande och spännande berättelse om de krafter som försöker kontrollera oss - och de vi inte själva kan kontrollera. Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda. Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt. Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara?
 
Jag tyckte det här var en riktigt bra bok! Att kärlek skulle vara en sjukdom tycker jag är en bra idé att skriva om, det får en att tänka på att man ska vara glad att vi har det som vi har det idag. Så är det när man läser de flesta dystopier, i alla fall för mig.
 
Det var en spännande och bra bok enligt mig, och på bara några dagar hade jag slukat nästan hela boken, men sen hände något. Slutet av boken blev liggande och det dröjde någon vecka innan jag kom mig för att läsa det. Egentligen förstår jag inte varför det blev så. Det var absolut inget fel på bokens slut! Det blir ganska ofta så när jag läser; början av boken går superfort medan slutet går jättesegt. Jag råkade spoila det lite för mig själv genom att läsa baksidan av Pandemonium, så jag visste att Alex och Lena inte hade en framtid tillsammans. Och nu råkade jag kanske spoila för några av er... Oops... Det kan i alla fall ha varit en bidragande faktor till varför slutet inte blev så spännande som det borde.
 
Jag har hört att filmrättigheterna till boken sålts, och jag ser verkligen fram emot att se filmen!! Av någon anledning har jag fått för mig att det ska bli en Tv-serie. Vet ni något om det, eller var det någon annan bok som skulle det? I så fall, kommer den att visas i Sverige och när? Som ni märker har jag inte så bra koll...
 
Del två i serien (Pandemonium) ligger redan på mitt skrivbord och väntar på att bli läst!

Kommentarer:

1 Rebecka:

Pandeminium är jätte bra! Men den handlar om lite andra saker, mer om livet i vildmarken än någon romantik...

Svar: Ja, så fort jag är klar med boken jag läser nu ska jag börja på den :D
Bokhyllan.blo.gg

Kommentera här: