Recension: Hemligheternas rike

Titel: Hemligheternas rike
Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 622
Utgiven år: 2013
Förlag: Bokförlaget Semic
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Bitterblue
Serie: De Utvalda
Första meningen: Det måste göra ont när han tar tag i mammas arm och rycker henne mot väggbonaden.
 
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue ... Otroligt stark och känsloladdad fantasy som griper tag direkt! Spänning, action, kärlek och karaktärer man inte vill släppa.
 
Det här är årets bästa bok! Den är så fin och hemsk...men samtidigt älskar jag den så mycket! Älskar, älskar, älskar. Älskar! Under tiden jag läste var jag som trollbunden. Jag fick slita mig loss för att någon gång sova på kvällarna eller gå till skolan. Ärligt talat tror jag inte den här boken var bra för mig. Flera gånger var jag så nära att skippa skolan för att vara hemma och läsa. En av bokens bästa saker är karaktärerna. Sapphire, Thiel, Fox, Helda... Jag älskar dem allihop, även om vissa är på ett slags hat-kärleksvis. Jag kommer verkligen att sakna dem otroligt nu när serien är slut. Bokens enda nackdel är just det: det är sista delen. Jag hatar när bra serier tar slut! Bara tanken på att aldrig mer få uppleva Cashores värld gör mig olycklig...
 
Boken är hemsk! Riktigt hemsk. Jag har fortfarande inte hunnit hämta mig riktigt. För första gången får man en riktig inblick av hur mycket Leck förstörde under sin tid. Så många liv, familjer, böcker och platser. Och allt är beskrivet så himla bra! För tillfället är Cashore min favoritförfattare, alla kategorier. Jag måste förresten påpeka att De Utvalda kan vara en av de bästa serierna som någonsin har skrivits, den håller Harry Potter-nivå rakt igenom! Allt är så fint sammankopplat och hopknutet och beskrivet och skrivet. Jag tror ni har förstått vad min åsikt är nu... Helt fantastik bok, och seriens bästa del! 
 
Förresten, en sak jag tycker är extra kul med den här serien är att jag har varit med från början. Första boken läste jag precis när den hade kommit, och sen har jag fortsatt på samma spår. Ofta är jag lite seg med att hänga på populära serier...
 

Kommentera här: