Recension: Tid att dö

Jag vet att uppdateringen har varit dålig på sistone, men jag har helt enkelt inte haft någon lust att blogga. Vi får se hur  länge jag fortsätter... Här kommer i alla fall en liten recension:
Tid att dö (kartonnage)
 
Titel: Tid att dö
Författare: Anne Cassidy
Antal sidor: 319
Utgiven år: 2012
Förlag: Rabén och Sjögren (Tackar för boken!)
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Dead Time: The murder notebooks
Serie: En mördares anteckningar
Första meningen: Rose betraktade blodet på armen.
 
Rose Smith har inte sett sin styvbror Joshua på fem år, inte sen hennes mamma och hans pappa försvann. Till slut ska Rose och Joshua träffas och hon är övertygad om att han vill återuppta sökandet efter de försvunna föräldrarna. Rose är däremot väldigt tveksam till att gräva i det förflutna, hon har för längesen gett upp hoppet att de ska återfinnas. När Rose är på väg för att träffa Joshua blir hon vittne till ett knivmord på en kille i hennes skola. Bara ett par dagar senare blir hans flickvän också knivmördad och Rose hittar hennes kropp på kyrkogården. Polisutredningen går långsamt och Rose tar saken i egna händer. Medan hon försöker reda ut vem som mördat killen och tjejen, fortsätter Joshua jakten på deras föräldrar. Och de är helt ovetande om att deras jakt leder dem till mördarens anteckningar och att de till slut kommer ett steg närmare sina föräldrar ...
 
Det här är den första deckaren jag någonsin läst, om man bortser från böcker som Lasse-Maja eller Kusindeckarna som jag läste när jag var liten. Jag är varken positivt eller negativt överraskad. Boken uppfyllde mina förväntningar och förväntningarna var inte att få en ny favoritbok. Om jag inte hade fått boken gratis av förlaget hade jag troligen aldrig ens plockat upp den.
 
Början av boken är riktigt bra. Man slängs snabbt in i handligen och allt är mycket spännande. Slutet däremot gör mig besviken. Plötsligt känns allt mest konstigt och rörigt och boken är slut innan man hunnit reda ut allting. Meningen med det är väl kanske att man ska bli sugen på seriens nästa del, men tyvärr funkar det inte så för mig. Jag hade velat ha ett ordentligt slut! En sak jag dock tycker Anne har gjort riktigt bra är att de små mysterierna med morden på Emma och Ricky vävs ihop med bokens huvudhandling: Vad har hänt med Rose och Joshuas föräldrar?
 
Liten spoilervarning! I deckare är det meningen att man själv ska försöka ta reda på vem skurken är via de ledtrådar man får, eller hur? Det lyckades jag riktigt bra med! *STOLT* Redan i bokens första halva hade jag mina misstankar på antingen Sherry eller Frank (teknikern). Det var egentligen inga ledtrådar som fick mig att lista ut det, men det kändes som att författaren hade lagt med för mycket jobb på dem för att de bara skulle vara vanliga karaktärer. Och vilka var det som var skurkarna? Jag tror ni fattar det utan att jag avslöjar mer än så... Slut på liten spoilervarning!
 
Så vad är min åsikt av boken överlag? Jo, visst är det väl en helt okej bok. Ganska bra och ganska spännande, men den saknar det där lilla extra. Läs den om ni vill!

Kommentera här: