Att fly från sitt land

Ibland har jag svårt att förstå att människor på flykt bara är vanliga människor. Ibland, när jag hör eller ser nyheter om krigen, och alla som lämnar sina hem, känns det svårt att förstå att dessa människor inte är superhjältar i fantasin. Inte superhjältar, utan helt helt vanliga människor. Det är svårt att ta in, tycker jag, att människor i min skola eller på min buss är människor som har riskerat allt och flytt. Flyktingar är inga superhjältar i länder långt bort, utan vanliga människor som jag ser varje dag. Det kunde lika gärna varit jag.
 
För att klara av att lämna allt, borde man behöva vara en superhjälte. Ändå finns det helt vanliga människor som klarar det.
 
Dokumentärserien Exodus var någonting vi såg i skolan, och som berörde mig så himla djupt. Man får följa människor så nära och så på riktigt. Inte bara nyhetsbilder, utan hur det på riktigt är att fly - för riktiga människor. Tänk att ens klara av att riskera så mycket. Tänk att våga ta det beslutet. Behöva betala hundratals kronor för att lita på människosmugglare, åka över hav i små båtar, eller gå mil på mil i regnet - och inte ge upp. Människorna vi följer i dokumentären fortsätter att vara så positiva. De har inget annat val.
 
Jag tycker att alla ALLA borde se den här dokumentären. Den ger en så bra bild av den skeva värld vi lever i, och den fick mig att känna och förstå så mycket. Avsnitten finns bara kvar i några dagar nu, men skynda er och se den. Jag tycker verkligen att ni borde det. Länken hittar ni HÄR
 
Jag kommer aldrig att förstå varför länder stänger sina gränser.
 
Aldrig.
 
Bildresultat för exodus documentary bbc
Bild från Exodus