Recension: Beautiful Creatures - bok två

Beautiful Creatures Bok 2, Svåra val, magiska hemligheterTitel: Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemligheter
Författare: Margaret Stohl och Kami Garcia
Antal sidor: 512
Utgiven år: 2013
Förlag: Semic
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Beautiful Darkness
Serie: Beautiful Creatures
Första meningen: Jag brukade tycka att vår stad, begravd i en avkrok av South Carolina och fastklibbad i Santee River-dalens lerjord, låg mitt ute i ingenstans.
 
En förbannelse, ett val, två öden. Sedan Ethan mötte den mystiska tjejen Lena med det mörka håret och de gröna ögonen, har ingenting varit sig likt. Mellan Ethan och Lena slår det gnistor, men plötsligt drar sig Lena mer och mer undan. Efter förlusten av den hon älskat mest känner hon en enorm skuld, och beter sig som en ren främling i Ethans ögon. Samtidigt närmar sig Lenas sjuttonde och tagande måne med stormfart. Lena är, i sin sorg, redan säker på vem hon måste bli, men Ethan vet att hon inte alls måste vara den hon tror. Frågan är bara om hon ska förstå det i tid...
 
Innan jag börjar skriva på en ny recension brukar jag oftast kolla upp vad andra, tidigare har skrivit om samma bok, mestadels för att få inspiration till vad jag kan skriva. Idag var inget undantag, däremot blev jag väldigt förvånad över hur mina tankar skiljer sig från andras. Ni (okej, i alla fall de flesta) verkar tycka den här boken var mycket bättre än ettan. Själv blev jag besviken. Väldigt besviken till och med... Vad kan då det bero på? Tror ni inte jag frågat mig det tusen gånger redan, men den enda vettiga förklaringen jag kan komma på är att det är mig det var fel på. Samtidigt kan jag inte säga att jag verkligen tror på det. Jag har inte haft någon lässvacka den här månaden, och alla andra böcker jag läst i oktober har varit precis så bra som de förtjänar. När jag läste i Beautiful Creatures kom jag aldrig riktigt in i boken, och det tog nästan två veckor innan jag var igenom.
 
Handlingen är väl bra och händelserik, egentligen. Jag gillar fortfarande att läsa om Ethan och Lena, även om jag gillade det mycket mer i fabruarias (senaste februarin? februari..as?). Mycket mer händer nu än i första delen, och karaktärerna utvecklas till djupare människor. Lena som förändras totalt, Ridley som man mer och mer börjar förstå sig på, Ethan som upptäcker sitt sammanhang med besvärjarvärlden och Liv. En ny karaktärer som jag personligen tycker mycket om. Vissa studer tyckte jag det var lite svårt att hänga med i alla olika karaktärer och besvärjar-tanter. Flera gånger var jag tvungen att bläddra tillbaka några blad för att se vem Thelma nu var och vad Lenas mormor egentligen hette. Det kan absolut vara en faktor till att jag inte blev helt såld på boken, jag hade glömt bort för mycket grundläggande man redan borde veta från bok ett. Fortfarande, Beautiful Creatures, bok två, borde ha varit riktigt bra och spännande. Så varför var det inte så??? 
 
Beautiful Creatures, bok två, var en bättre och bättre bok ju mer jag tänker på det. Om ni frågar nästa vecka kanske jag till och med påstår att den var kanonbra. Betyget blir 7/10. Fast jag behöver väl inte ens nämna vad jag tycker om den svenska titeln...

Kommentera här: