Är boken bara väldigt bra eller världens bästa?

Som boknörd, bokbloggare eller vanlig allmän läsare hinner man på ett år läsa ganska många böcker. Vissa fler, andra färre, men något jag tror vi alla är överrens om är att de flesta är väldigt bra. Själv tar jag mig igenom runt 60 böcker om året, och ja. Nästan alla böcker är bra. Eller väldigt bra. Av de 60 böckerna är det trots allt aldrig mer än en eller två jag riktigt ogillar. Men så finns de där andra böckerna. Böckerna som får en att skratta och gråta. Böcker som gör ont och som berör. Böcker som får dig att ligga uppe timme ut och timme in och bara läsaläsaläsa, trots att det du fasar mest över i hela världen är att boken ska ta slut.
 
Här om dagen snubblade jag över ett blogginlägg som precis exakt superbra fångade den där känslan. Känslan när en bok är så himla bra att man aldrig tror man kan hitta en lika bra bok igen (jag skulle faktiskt offra min ena tå för att få läsa vissa böcker en första gång igen, känslan är obeskrivlig och det bästa som finns!). Inlägget hittar ni här om ni vill läsa det, och tro mig: det vill ni! (Ett annat läsvärt inlägg hittar ni här, det var trots allt Beate som fick mig att hitta till det förstnämnda).
 
Himlastormande, underbar, fantastiskt.. you name it, känslan man får av att läsa en himlastormande/underbar/fantastisk bok är svår att sätta ord på. För det är STOR skillnad på att läsa en väldigt bra bok och att älska en bok. Av de 60 böckerna jag läser är ungefär 2 dåliga, 53 bra och 5, bara 5, av dem böcker jag älskar. De restarande 55 böckerna är bara böcker man läser i väntan på att hitta en sån där underbar-fantastisk-bok. Och när man då till slut hittar en - det, DET, är det enda som får mig att vilja fortsätta läsa. Fortsätta leta tills man hittar känslan igen. Och DET är det som får mig att älska böcker.
 
Som en avslutning måste jag bara visa några av de himlastormande (Beate hade ett sånt himlans bra ord för det) böckerna. Åtminstone enligt min mening. Här har ni den,
Hedvigs lista över VÄRLDENS BÄSTA BÖCKER:
 

Nu har jag säkert glömt några superbra och viktiga böcker och jag kommer säkert ångra listan redan imorgon. Menmen, sånt är livet.

Kommentarer:

1 Elvira:

Åh, gillar din lista! ;D och jättefint skrivet förövrigt också, måste nog gå och försöka hitta en sådandär himlastormande bok ...<3

2 Elvira:

Oj då, kommenterade via telefonen så var inte säker på om kommentaren kom fram ... du skulle inte ha något emot att radera några av mina kommentarer ..? ;D :$ :P

3 Petra:

Fangirl, Jellicoe Road, och Harry Potter skulle finnas med på min lista också. :)

4 Beate:

Jag älskar att läsa om folk som skriver att de älskar böcker! Jättebra skrivet :D Och TACK för att du refererar mig :D <3 Fangirl, De Utvalda och Dödsrelikerna finns också med på min lista ;)
SV: Hedvig, du har gjort min dag! Du har gjort min vecka! Tack så jättemycket, din kommentar gjorde mig SUPERGLAD! Och nu när du är tillbaka på bloggtåget tänker jag börja titta in här ofta igen :D

Kommentera här: