Vit som snö

Vit som snö, av Salla Simukka, är andra delen i den finska, spännande trilogin om Lumikki. När jag läste första boken , Röd som blod, slogs av hur, ja, just spännande och intrigfylld handlingen var. Andra boken lyckas dock - tyvärr - inte trollbinda mig på riktigt samma sätt. Boken är bra, men inte lika andlöst fantastisk som första boken. Jag hoppas innerligt att allt det bra kommer igen igen till seriens avslutande del, för visst är det väl oftast del två som är den svagaste länken i kedjan? 
 
Det jag gillar med alla serier är att man för varje del lär känna karaktärerna bättre, på nya sätt och djupare plan. Att Lumikki var halvt opersonlig och lite frånvarande i bok ett gjorde mig inte ett dugg, jag såg bara fram emot hur jag i de andra delarna skulle få lära känna henne, känna med henne och dela hennes tankar. Men efter att ha läst bok två gör jag ändå inte det. Man får dela minnen från Lumikkis barndom och tidigare år, och det gillar jag. Men Lumikki i nuet känns fortfarande för frånvarande för att vi riktigt ska bli vänner, hon och jag. Även om en bok är spännande, vilket Vit som snö är, räcker inte riktigt det för att jag ska fastna. För att en bok ska bli riktigt bra måste den få mig att känna något, och det är svårt så länge man inte älskar och offrar allt för bokens huvudperson.
 
Som sagt tror jag att sista delen kommer bli bättre. Jag tror nog att vi till slut ska få se den riktiga Lumikki, och inte bara hennes hårdare yta. Jag ser verkligen fram emot att läsa slutet av den här trilogin, för jag gillar MYCKET den spänning författaren lyckas skapa (och jag gillar att boken är finsk). Bara jag lär mig att älska också karaktärerna, kan det här bli en läsupplevelse jag sent glömmer.
 
Tack Rabén och Sjögren för recexet! För den som hittills missat serien, handlar boken alltså och gymnasietjejen Lumikki. Hon är (i just den här delen) i Prag under sommaren, där hon träffar en ny vän som vänder upp och ner på hennes verklighet. Vännen drar in Lumikki i en härva där en sektledare planerar ett stort självmord, vilket Lumikki måste stoppa. Med hjälp av en journalist hon lär känna måste de lösa mysteriet, för att rädda den människa som säger sig vara Lumikkis egen syster... Ni hör väl själva, detta är spänning och intriger på hög nivå! Vit som snö

Kommentera här: