Inga böcker men bra ändå (alltså film)

Då jag egentligen inte har något jag vill uppdatera er med på bokfronten, och har något jag skulle vilja dela med mig av på filmfronten, struntar jag helt enkelt i böckerna idag. Den som inte är intresserad kan sluta läsa, för jag tänker skriva i alla fall. Det är det bästa med att ha en egen blogg. Man väljer själv, när, var, hur ofta och VAD man ska skriva om!
 
En filmgenre jag skäms över att jag tittar på är alla dessa amerikanska High School-filmer. Jag kan tycka det är jobbigt att sätta sig in i handlingen när man kollar på film, och därför är det ändå just den genren jag oftast ser. Handlingen är oftast alltid simpel och tröttnar jag gör det ingenting om jag inte ser hela filmen. Men, MEN, ändå, trots simpel genre och simpla filmer händer det ibland att jag hittar några guldkorn. High School-filmer som är både simpla, kul och något tramsiga, men som ändå har ett syfte. Filmer som inte bara kör fullt ut på stereotyper och happy endings, utan som har...någonting mer.
 
1. The DUFF
En film som går på bio just nu (tror jag) och som överraskade mig väldigt. Jag gillar att man faktiskt försökt strunta i hela "töntig tjej får skolans coolaste kille"-idén och att man har luckrat upp de typiska rollerna. Bianca (huvudrollen) är en vanlig tjej, men ändå kompis med två av skolans snyggaste tjejer. Och de tjejerna i sin tur är inte bara snygga, utan spelar fotboll, dataspel, designar kläder och HAR för en gångs skull både intressen och personligheter. Det allra bästa här är att Bianca, Jess och Casey är kompisar på riktigt. Även om Bianca ett tag tror det, blir hon inte bara utnyttjad av sina bästa vänner, utan det är faktiskt Bianca som gör fel när de blir osams. Bianca är kär i en helt vanlig halvtöntig kille och skolans coolate är inte så odräglig som man först tror. En bra film helt enkelt (även om jag skäms över att säga det), så vill ni gå på bio SE DEN! (Extra plus, filmen är ny och karaktärerna har faktiskt på sig och pratar om sånt som är inne just idag. Det är inte ofta)
 
2. Easy A
Också här en film jag bara råkade snubbla över, men som 
hade ett riktigt klokt budskap. För att inte gå in för mycket
i handlingen är det kort och gott en vanlig tjej som sprider ut rykten om att själv haft sex med olika killar, för killarnas skull då de alla är retade/långt ner i hirarkin på high scool och plötsligt blir bättre behandlade på grund av det. Huvudpersonen själv, som då är tjej, blir tvärt om föraktad av både lärare och elever trots att hon fortfarande är oskuld. En film om hur tjejer och killar behandlas olika, hur en kille hyllas för det en tjej ses ner på för och hur människor bryr sig om sånt de egentligen inte alls har att göra med. Vissa delar är kanske lite extrema, men Emma Stone har huvudrollen och hon är en av de bättre skådisarna jag vet. Dessutom är det också här inte skolans coolaste kille hon gillar, utan en mer vanlig. 
 
3. Mean girls
Alla har nog sett den här klassikern, men Mean girls är en ganska sällsynt film när det kommer till budskapet. Det är inte ofta man gör filmer om tjejer, hur tjejer behandlar varandra och varför det är så - utan att fokus istället hamnar på en kille. Cady (huvudperson) inser själv i slutet att inte ens hon betett sig rätt och hela skolan lägger fokus på att försöka förbättra hur tjejerna ser på sig själva och andra. Kul, stereotypisk, typisk High School-film och halvtramsig, men framförallt KLOK.

Kommentarer:

1 Alva:

The DUFF är såååå bra! Jag såg den på bio för några veckor sen, och jag håller verkligen med dig om det du skriver. Skitbra film.
Mean Girls är också väldigt bra.

Väldigt bra blogg förresten! Alltid roligt att läsa om olika böcker, speciellt eftersom jag älskar att läsa.


Svar: Åh, tack vad gullig du är! :)
bokhyllan.blo.gg

2 Ida ☯ the sky under the sea :

Älskar också den här genren. Så bra då en vill se en lättsam film! Tycker mycket om Easy A och Mean Girls, The DUFF har jag inte sett ännu. :)

Svar: Se den, av de tre är den ändå den bästa!
bokhyllan.blo.gg

Kommentera här: