Boktipset två

Boktipset är serien där jag tipsar om böcker som är riktigt bra. Inte Harry Potter, Jellicoe Road eller De Utvalda som exakt alla redan läst, utan böcker jag vill ge mer uppmärksamhet. Dagens bok är Den tomma stolen av J.K. Rowling. En bok som många tyckt varit ganska dålig - men som jag fullkomligt på alla sätt älskade.
 
Rowling är en otroligt skicklig författare vad hon än skriver, så enkelt är det. Den tomma stolen är en bok så långt ifrån Harry Potter du kan komma. Handlingen är rå, tragisk och absolut inte förskönad. Alla karaktärer har både bra och dåliga sidor och absolut ingenting är perfekt. Jag älskar att boken är mörk och att den är hemsk. Jag älskade sättet den berörde mig på. Framför allt älskar jag hur hon vävt ihop alla karakrärernas historier till en. Hur man får se och höra allt ur olika perspektiv och hur olika alla är. Jag gillar att det är en vanlig värld, lika mycket som jag gillar magi och Hogwarts. Allt är otroligt bra författat, genomtänkt och skrivet. Den tomma stolen är en bok fler borde läsa. Inte alls som Harry Potter - men fortfarande jättebra. 
 
 
Den engelska småstaden Pagford glider in i ett chocktillstånd när Barry Fairbrother oväntat dör, knappt fyrtio år gammal. Utåt sett tycks staden med sitt kullerstenstorg och den historiska klosterkyrkan vara en idyll - men under den vackra ytan döljer sig en ort i krig. Rika i strid med de fattiga, tonåringar i kamp med sina föräldrar, hustrur i krig med sina män, lärare i fejd med sina elever. Mörka hemligheter finns sannerligen i staden Pagford. Och när Barry dör efterlämnar han en tom stol i grevskapsrådet, en stol som snart blir anledningen till den värsta strid som det lilla samhället någonsin har varit med om. Vem kommer att vinna det val som kännetecknas av lidelser, falskhet och oväntade upptäckter? Den tomma stolen är en suggestiv och oavbrutet överraskande roman som dessutom innehåller en stor portion svart humor.
 
Precis en bok i min smak - japp så är det.

Kommentera här: