Boktipset ett

Ibland känner jag att jag vill tipsa om böcker som är riktigt bra. Inte Harry Potter, Jellicoe Road, De utvalda eller andra böcker som alla redan läst - nej böcker som jag vill att ska få mer uppmärksamhet. Föst tänkte jag klupa ihop alla till en lång lista, men fick senare en ny, förhoppningsvis, bättre idé. Varför inte göra en serie av det? På så sätt fylls ibland bloggen ut med kortare inlägg som inte kräver så mycket för att läsas, det går snabbare och lättare för mig att skriva (vilket gör att jag lättare kan skriva mer ofta) - och om jag i framtiden kommer på nya böcker som platsar blir det inga problem! Jag tyckte att min idé var toppen, hoppas iallafall en håller med.
 
Mitt första tips är en magisk bok som jag vet att en del bloggar skrivit mycket om, men jag tror inte att det är en pärla alla har läst. Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Jag själv läste ut boken den 6 september 2014. Orden jag då skrev om den var: "Mystisk magisk mycket bra mycket svår att glömma". Ändå har jag inte nämnt den en enda gång här, förrän nu. Och inte ens jag vet varför. Nattens cirkus är en bok som inte påminner om någonting annat jag läst. Handligen är stilla, klurig och magisk och karaktärerna både utvecklas i läsarens ögon och tollbinds av cirkusen. Egentligen är det hela en historia man inte helt kan förstå, och just det gör allt så fint. Jag imponeras över hur Morgenstern har skrivit sin bok - hur hon ens hittat på cirkusen med alla dess delar. Den här boken trollband mig. Jag glömmer den inte och därför borde den kunna trollbinda så många fler. Omslaget och bokryggen är (till råga på allt) kanske det i särklass finaste jag sett.
 
 
Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plöts­ligt är den bara där, på en plats där den inte fanns i går. Ingen cirkusdirektör ropar i megafon, inga clowner sprutar vatten på publiken, inget ”kom och se, kom och se, världens starkaste man”. Inne i dessa svart- och vitrandiga tält döljer sig en helt unik upplevelse, en fest för sinnena. Gå vilse i en labyrint av moln, vandra genom en trädgård gjord av is, häpna inför den tatuerade ormmänniskan som stoppar ner sig själv i en liten låda av glas och förundras över illusionisten som utför omöjliga magiska bedrifter. Välkommen till Le Cirque des Rêves.
 
Mitt hjärta krossas lite lite vid tanket på att jag aldrig kommer få upptäcka något av cirkusens prakt på riktigt.

Kommentarer:

1 Klara:

Jag tycke också mycket om Nattens cirkus! :)

Kommentera här: