Book Sacrifice Tag

Jag blev taggad av Rebecka på Mina Thoughts (LÄS HENNES BLOGG!) att göra den här utmaningen. Jag hade inte sett den någonstans förut, men vad jag förstår får man ett antal olika scenarion där man ska offra olika böcker. Kul idé, jag ska göra mitt bästa!  
 
1. En överskattad bok
Vi börjar med Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland 
bokhyllarna, när BAM! Zombie attack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem?

Jag kastar Twilight! En väldigt populär och känd bok som jag inte direkt ogillar. Men den är absolut alldeles för överskattad... Zombierna skulle aldrig överleva!
 
2. En uppföljare
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?
 
Jag offrar Fatta eld i Hungerspelen-trilogin. Nu för tiden hatar jag den egentligen inte, men när jag precis hade läst serien... Jag var så besviken på boken! Och skulle absolut ha offrat den för en snygg frisyr...
 
3. En klassiker
Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du? 
 
Jag har pinsamt nog aldrig läst en klassiker... Så jag kastar helt enkelt första bästa bok!
 
4. Sämsta boken i ditt liv! 
Tänk dig att du kikar runt bland bokhyllorna i biblioteket när BAM, växthuseffekten exploderar och hela världen har frusit till is utanför. Din pappa ringer och säger att din enda chans till överlevnad är att bygga en eld. Vilken är den första bok som du springer och hämtar för att bränna, vetandes att du inte kommer må särskilt dåligt över att bränna den trots allt?
 
Jag skulle bränna hela serien om draken Temeraire, och få en stooor eld att överlava med! Jag gillar 
verkligen inte de böckerna. De blev liggande hemma i flera år innan jag förra sommaren tvingade mig själv att läsa dem. Och det var inte roligt!
 
6. En karaktär som du skulle förklara som häxa. 
Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem. Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa? 
 
Ni som har läst min blogg ett tag vet nog redan vad jag tycker om denna häxa (både bokstavligt och bildligt talat). Dolores Umbridge, ÅH vad jag skulle njuta av att se henne bränd! Vart tog nummer 5 vägen förresten?
 
7. En bok som fått dig att kassera en hel genré.
 Något försöker bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som får dig att tappa tron på en hel genré. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genré igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den. Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genré, slänger du i elden?
 
Jag har trots allt aldrig läst en så dålig bok, så monstret får nog helt enkelt ta och äta upp mig...
 
Det var utmaningen, jag vet inte om jag var så duktig på det här... Menmen, då var det dags att tagga någon ny. Jag väljer Mathilda och Johanna från Bokgläntan. Lycka till!
 
 

Kommentera här: