Recension: Blunda och hoppa

Förlag: Rabén och Sjögren (Tack för recensionsexet!)
Språk: Svenska
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: This lullaby
Serie: -
Första meningen: Låten heter "This Lullaby".

Remy är en ganska cynisk, lite bitchig tjej som tycker att relationer är bäst om de är korta och utan engagemang. Hon tar aldrig några risker, hon har noll tillit till människor, och hon är expert på att göra slut. Kanske har det någonting att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och på att hennes pappa är död. Men så träffar hon Dexter, en musikerkille som inte alls är hennes typ. Tror hon. Text från adlibris

Efter allt jag hört om Sarah Dessens böcker var mina förväntningar stora. Uppfyllde boken dem? Tyvärr inte... Alla (=de bokbloggare som skrivit om henne) pratade om att Dessens böcker var så somriga och inte gick att lägga ifrån sig. Jag kunde absolut lägga ifrån mig boken, även om det aldrig gick så långt att jag inte kunde hålla kvar den ;) Sommarkänslan fanns väl kanske. Lite i alla fall...

Så till huvudpersonerna. Remy var en tjej jag verkligen störde mig på i början. Hon var verkligen olik mig och jag förstod mig inte på henne för fem öre. Dock gillar jag den hon utvecklas till under bokens gång. Tjejen som inser att hon är kär i Dexter och att kärlek inte är ett meningslöst påhitt. En karaktär man inte gillar är plötsligt en karaktär man gillar! Dexter, oj vad mycket gott jag läst om honom i andras recensioner! Visst är han glad, härlig, skön och rolig. Men jag tycker änså inte han är speciell. Ingen ny, manlig bokkaraktär eller liknande.

Det här är som sagt den första boken av Sarah Dessen jag läser, och jag hade planerat att det skulle bli fler i framtiden. Även om jag inte var superimponerad av Blunda och Hoppa tror jag jag håller fast vid min plan. Mycket mer än så och Mitt perfekta liv har jag redan hemma (eller ja, min syster har dem) så dem kommer jag nog läsa någon gång. Men nu frågar jag er, om man vill ge Sarah Dessen en ny chans att bevisa hur underbart hon skriver? Vilken bok ska man läsa? Kort och gott, vilken är den bästa Dessen-boken ni har läst?

En sista tanke innan jag rundar av... Bokens engelska titel, This lullaby, är så mycket bättre och finare än den svenska och passar så mycket bättre in på boken (ni fattar om ni har läst den). Blunda och hoppa, kan det bli mycket tristare? Varför ska det alltd vara så? Blunda och hoppa får av mig 6/10 poäng (om jag nu hade gett poäng i mina recensioner) och jag kan rekommendera er till at läsa den. Ni som vill ha en snabbläst sommarbok blir nog inte besvikna!