Internationella kvinnodagen

Jag läste ett väldigt roligt inlägg här, så jag hade tänkt härma det lite... Det är ju nämligen så att det är den internationella kvinnodagen idag. Det hade jag tänkt fira med att presentera de bästa kvinnorna i böckernas värld (enligt mig).
 
Först ut är JK Rowling, världens bästa författare! Hon har skrivit Harry Potter-böckerna så himla bra och i slutet har hon lyckats knyta ihop säcken på ett fantastiskt sätt! Hon förtjänar verkligen att uppmärksammas en dag som denna.
 
 
 
En annan bok-kvinna jag verkligen beundrar är Tove Jansson. Hennes ilustrationer tillsammans med hennes fina historier gör att hon är en självklar kanidat på den här listan.
 
 
 
Hermione Granger. Måste jag säga mer än så? Helt underbar häxa, tjej, kvinna, bokperson.
 
  
 
Sista kvinna blir Rebecka från Engelsfors-triloin. Hon är en otroligt snäll fin tjej som visar att även de som verkar lyckligast kan ha problem som inte syns utanpå.
 
 

Kommentera här: