Recension: Fulast i världen

Fulast i världen (kartonnage)Titel: Fulast i världen
Författare: Ingrid Olsson
Antal sidor: 216
Utgiven år: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Språk: Svenska
Orginalspråk: Svenska
Orginaltitel: -
Serie: -
Första meningen: Simon spanar längs korridoren.
 
 
Simon och Siw träffas på sommarlovet mellan åttan och nian och blir kära, men när semestern är slut tappar de kontakten. Första dagen i skolan kan Siw knappt tro sina ögon – Simon ska börja i hennes klass. Det hade kunnat vara helt fantastiskt, men coola Evelina bestämmer att Simon är ful och en tönt som man inte kan vara med. Siw förstår att hon måste glömma Simon – ju fortare, desto bättre. De fula och konstiga får hitta andra fula och konstiga att vara med. Det är så världen fungerar, det är inte hennes fel. 
 
Efter att hela sommaren kämpat med Tolkiens ganska tunga trilogi om härskarringen kände jag för att läsa något snabbt och lätt. Fulast i världen kändes som en bra val, men egentligen hade jag nog behövt bearbeta Konungens återkomst ett tag innan jag började på en ny bok. Fulast i världen hamnade liksom lite i kläm då mina tankar fortfarande var i Gondor, Fylke och Mordor. Fast i kläm eller inte, det var en dålig bok. Handlingen kunde man förutse från första sidan och boken stod inte ut ett dugg från andra i samma genre. En sak som dessutom riktigt irriterar mig är hur orealistisk handlingen är. Jag går i nian, precis som karaktärerna i boken, men det är inte så där det är! Vi går inte på fester jämt, det finns ingen populär tjej som bestämmer över resten av skolan och alla kan gilla vem man vill. Ingrid Olsson skildrar högstadiet stereotypiskt och hårt. Jag vet inte hur det är/var för er, men skildringen är LÅNGT ifrån den värld jag lever i.
 
Bokens omslag är extremt fult, och jag skulle aldrig plockat upp den i en affär. Handlingen är inte heller den någonting jag skulle betala för, däremot skulle jag kunna låna boken på bibblan och läsa på stranden under sommaren. Trots allt var boken lätt och snabbläst, och det var ju det jag var ute efter. Jag kommer inte läsa några fler böcker av Ingrid Olsson. Det finns säkert många andra som tycker hennes böcker är bra, och det var alltså kanske mig och inte boken det var fel på. Därför tycker jag inte ni ska avskräckas av min ganska usla recension. Tycker ni Fulast världen av Ingrid Olsson verkar vara en bra bok är det klart ni ska ge den en chans. Jag tänker inte hindra er!
 

Kommentera här: