Hur kan man älska en serie som bränner barn?

Game of Thrones, älskat av 97 % av Sveriges befolkning, HATAT av 2 % och helt okänd för sisådär kanske 0,00001 %. Och ja, självklart tillhör också jag den där gruppen som älskar. Intrigerna, världen, karaktärerna, miljöerna, allt, det är egentligen svårare att inte älska. Den korrupta värld man lyckats bygga upp, där ingen är varken helt ond eller helt god. Serien är känd för att alla goda dör, och jag håller helt och hållet med efter att sett så många av mina favoriter mördas, på så många olika vis. Men det bästa är ändå hur det egentligen inte finns en ond kraft som segrar, utan hur hela samhäller bara är fel. Vem är det egentligen man ska ta bort för att få det där lyckliga slutet alla drömmer om? Jag vet inte, och inte ni heller.
 
(Sen finns ju vissa som är galna/hemska/onda in i benmärgen och på riktigt...)
 
Sedan jag började läsa nördböcker om världen har mitt fangirlande tagits till en ännu högre nivå. Varje måndag när ett nytt avsnitt kommer, blir allt i livet bara så fenomenalt mycket bättre. Jag älskar Game of Thrones, det gör jag verkligen, men ibland förstår inte ens jag mig på serien... Det jag älskar är inte att se människor mördade, blodiga och våldtagna. Det jag älskar är det andra, hur Westeros är uppbyggt och spelet mellan alla skickligt utmejslade människor som bor där. Att se ett oskyldigt barn brännas till döds ger mig bara ont i magen, och jag skulle älska serien exakt lika mycket utan de bitarna. För allt sådant är egentligen bara grymt, och som den känsliga människa jag är vet jag inte om jag orkar se mer död under resten av avsnitten i mitt liv. Än så länge tar allt det bra över allt det hemska, men tänk den dagen det inte längre gör det (för mig)? Ska jag behöva undvika en av de saker jag älskar supermycket, något som gör mig så glad, bara för att det inte längre kan göra mig, just glad? Det borde finnas ett enklare sätt.
 
 
Jag är säker på att ni också följer Game of Thrones. Känner ni det också som jag gör, eller håller ni inte med om ett enda ord? Vore kul att läsa också era tankar.

Kommentarer:

1 Alba - Boklyckan:

Så himla bra skrivet! :D Jag håller med dig till hundra procent! Samtidigt som jag älskar Game of Thrones hur mycket som helst, för det är verkligen helt fantastiskt, så gör det ont i mig för varje grymt dödsfall. Hur kan George R.R. Martin vara så hjärtlös haha, karaktärerna dör ju som flugor?! Visst, det tillför kanske lite och bidrar till spänningen på något sätt, men ändå. Det skulle räcka med hälften av alla dödsfall och våldtäkter. Och det är nästan alltid karaktärer man gillar... Det är inte ofta någon karaktär man verkligen avskyr dör :(

Jag fullkomligt älskar Game of Thrones <3 Det är en av mina absoluta favoritserier och jag tror aldrig att det kommer sluta vara det. Allt är så skickligt gjort. Både vad gäller bok och film. Överföringen från papper till filmduk är mycket proffsigt gjord, det måste jag medge. Jag älskar världen och hur den är uppbyggd, alla karaktärer och deras olika personligheter, miljöerna, intrigerna, allting helt enkelt. Och på något sätt tror jag att jag "älskar" alla dödsfall också. Ja, konstigt, jag vet. Men det känns som att det blir så mycket känslor och...djup? Det får mitt hjärta att värka ännu mer för mina kära vänner i Westeros. Jag gillar att vissa karaktärer dör samtidigt som jag hatar och skyr det. Går det ihop? :')

Nu inser jag att detta blev en väldans lång kommentar. Jag ber om ursäkt för det, haha ;) <3

2 Alba - Boklyckan:

Nu blev det helt fel. Menade inte att jag älskar att karaktärerna dör, för för det mesta så hatar jag det (med undantag för vissa avskyvärda karaktärer). Däremot så skulle det inte vara samma sak eller serie utan de morden. (Spoiler) T.ex när Ygritte dog. Jag älskar henne och vill absolut inte att hon ska vara död. Usch, det gör ont och ögonen tåras bara jag tänker på det. Men på något vis så blir det...bra. Det passar liksom. Ja, jag vet inte hur jag ska förklara ;) *frustrerad* Jag hoppas att du förstår hur jag menar i alla fall :p <3

3 Alva:

Ååh, jag blir så sugen på att skaffa en bokblogg när jag läser din ... något "tips"? Det är inte säkert att jag skaffar, men kanske ...

4 Beate:

Jag har läst första och andra boken, men ärligt talat tycker jag att de är för långa :P Jag känner inte att jag har tid att offra så mycket lästid... Kanske att jag börjar titta på serien men som du nämner så är det ju rätt brutalt och det är inte riktigt min grej xD
SV: JAAAA börja titta på FMA:B!! :D Jag rekommenderar den så mycket (som du nog förstod) ;) Det gick ju superbra för mig att börja med den här så det kommer nog gå bra för dig också! :D

Kommentera här: