Top Ten Tuesday: Top Ten Words/Topics That Instantly Make Me Buy/Pick Up A Book

Top Ten Tuesday är startat av The Broke and the Bookish och går ut på att man varje tisday listar top tio böcker inom ett visst ämne. Det kan vara allt från bästa manliga karaktär till bästa bokcitat och sämsta filmatiseringar. Veckans lista är Top Ten Words/Topics That Instantly Make Me Buy/Pick Up A Book, alltså top tio ord/ämnen som direkt får mig att plocka upp/köpa en bok. En väldigt svår lista enligt mig, men som vanligt gör jag mitt bästa:
 
10. YA (young adult) Jag läser i stort sätt bara ungdomsböcker, så finns de små bokstäverna YA på boken är det stor chans att jag läser den...
 
9. Best selling book Böcker med dessa ord är väl också något man ofta plockar upp. Man vill ta reda på vad som har gjort just denna bok så populär.
 
8. Dystopi En genre som är väldigt inne just nu. Jag läser absolut boken om jag hittar en i det temat.
7. Kärlek Alla böcker som innehåller kärlek blir underbara!
 
6. Omslagsbilden Visst, det är inte något ord eller ämne. Men OH så viktig för att jag ska plocka upp en bok.
 
5, 4, 3, 2 Häxor, vampyrer, varulvar och andra övernaturliga varelser Alla böcker med detta tema blir garanterat lästa. Därav så många platser på listan...
 
1. Melina Marchetta Hittar jag hennes namn på omslaget kommer jag garanterat läsa boken!

Kommentera här: