Att läsa på sommaren och lite blandat

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg utan plan. Utan plan och bara för att skriva, diskutera och försöka släppa in er mer i hur jag tänker. Det har inte hänt på flera år. Numera skriver jag mest färdiga listor, teman eller tankar, aldrig bara allmänt bokrelaterat babbel. Det ska jag försöka ändra på.
 
 
Äntligen har Sverige blivit ett lite soligare land igen. Äntligen känner man sig pigg och glad och äntligen kan man faktiskt utan problem promenera omkring utomhus. Jag älskar när våren kommer, precis som alla svenskar. Den senaste tiden har känts tråkig och dyster i världen, men nu är det åtminstone ljust igen. Tänk vad glad man kan känna sig bara av ljuset. Och tänk vilken massa läslust som väcks.
 
När jag var liten läste jag dundermycket fantasy och älskade det. Sedan kom några år då jag läste andra böcker, mycket contemporary och dystopier. Så här som vuxen (jo tjena) och artonåring blir jag mer och mer lik den jag var som barn, och äntligen har jag hittat fantasyn igen. Plötsligt älskar jag mörka fantasyvärldar där historien inte måste gå snabbt alls, för man har hundratusentals sidor kvar innan allt ska ta slut. Saker får ta sin tid, världsbyggena är oslagbara och för en gångs skull slipper man faktiskt sig egen värld. Vår värld är jag väldigt besviken på nu. Jag läste igenom de första inlägg jag skrev i bloggens begynnelse igår. Pinsamt dåligt var exakt vad alla inlägg var. Inte för att jag tror att någon som läser nu har hängt med ända sedan dess, men skulle någon förvåna mig förstår jag ärligt inte vad någon såg i mina inlägg. Allt var forcerat och skrivet med alldeles för mycket punkter och utropstecken. Dessutom var det få recensioner som faktiskt byggde på egna åsikter, och inte vad alla andra sa.
 
 
Sommaren är årets bästa lästid, och tänk. Nu är det sommar snart. Vilka böcker jag tänker läsa har jag ärligt talat ingen aning om. Jag tänker att det nog är dags för George R.R. Martin igen och Svärdets makt. Kanske blir jag sugen på Glastronen nu när den äntligen, efter miljoner hundratals positiva tankar och recensioner, blivit översatt till svenska. Jag kan läsa på engelska, men föredrar ändå det svenska språket. Någonting jag önskar att  inte stämde men det gör det och jag sa ju faktiskt att jag ville bli ärligare här på bloggen. Och så ska jag ju se färdigt den pågående säsongen av Game of Thrones. Det kommer bli riktigt, riktigt episkt och härligt och hemskt och fint. Glad sommar alla bokvänner!
 
 

Kommentera här: