Topp tio böcker som utspelar sig i skolan

Inte jättenöjd med titeln på min lista, men veckans top ten tuesday är ett back-to-school-tema. Själv börjar jag inte skolan förrän nästa vecka, men vill ändå tipsa alla er andra om böcker som utspelar sig i skolor - perfekta att läsa på skoldagar nu i höst. I alla dessa tio böcker har skolan en viktig och central roll för berättelsen. Precis som för så många av oss unga utanför fiktionen.
 
Många av böckerna på min lista är skrivna av samma författare, men jag lovar på heder och samvete att det inte var för att jag inte kom på några andra. Vissa författare är bara så himla bra på att skildra skolmiljön och hur man känner när man går i skolan. Alla dessa tio är nämligen böcker jag verkligen gillar. Vissa om magiskolor, vissa om gymnasiet, high school eller college.
 
10. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart Utspelar sig i skolmiljö och är både rolig och smart. Frankie är en alldeles vanlig skoltjej, men inte en mes för det. Det är några år sen jag läste den här boken nu, men en internatskola slår aldrig fel och jag gillade den MyCkEt.
 
 
9. Harry Potter av J.K. Rowling Jag tror inte att den finns en enda människa som inte drömmer om att börja på Hogwarts. Bara därför.
 
8. Francesca av Melina Marchetta Näst på tur för omläsning bland mina böcker är den här, för det är flera år sedan jag läste den sist och jag älskar Melina Marchetta som författare. När jag nyss började tänka på den här listan kom jag på att, juste, Francesca utspelar sig ju faktiskt till väldigt stor del på en skola. Och därför fick Francesca komma med här.
 
 
7. Engelsfors-trilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg Det är är nog de enda böcker jag har läst som jag tycker ger rätt bild av gymnasiet och hur det är att gå där. Skolan är en ondskans plats (för att citera boken). Mycket av det som huvudpersonerna tänker tänkte jag också på gymnasiet och miljön känns ungefär precis som min gymnasieskola.
 
6. Magikerna av Lev Grossman Quentin börjar på en magiskola, men inte en tiddelipom-skola som Hogwarts med husalfer, magiska tallrikar och vid-behov-rum. Ändå är båda bokserer episka.
 
5. Den hemliga historien av Donna Tartt Richard börjar på college och hela tillvaron är ny. En mörk och himlastormande bra berättelse i skolmiljö.
 
Bildresultat för den hemliga historien
 
4. Landline av Rainbow Rowell Ni kanske inte vet det, men Rowells karaktärer är alltid mina favoriter och Rainbow själv kanske min bästa författare. Jag älskar de delar i Landline som handlar om hur Georgie, Neal och Seth träffas i tidningsrummet på college.
 
Bildresultat för landline rowell
 
3. Jellicoe Road av Melina Marchetta Har tagit med den här på så många listor genom åren nu att två ord egentligen räcker. Min. Favoritbok.
 
2. Fangirl av Rainbow Rowell Jag börjar universitetet på måndag. Jag känner mig precis som Cath när hon börjar college i Fangirl. Den här boken handlar om mig, och det är inte många böcker som får mig att känna så.
 
1. Norra latin av Sara Bergmark Elfgren Skolan Norra Latin i Stockholm som inte finns idag. Snart finns den igen, när Saras bok äntligen kommer ut. Jag har längtat sedan jag skrev det här inlägget år 2013.
 
Bildresultat för norra latin bok

Kommentarer:

1 Elvira:

Men just det Francesca! Kanske också borde köra en omläsning på den snaaart. Och åh NORRA LATIN!!! Längtet. Måste även läsa Den hemliga historien precis nuu!

Svar: Gör det!! Superbra är den.
bokhyllan.blo.gg

2 Anonym:

Hej! Jag råkade se det här och blev så himla glad! Hoppas boken lever upp till dina förväntningar, eller att du åtminstone får en trevlig lässtund, och tack för pepp! :) /Sara

Kommentera här: