bio är verkligen bra

Nu på lovet har jag varit på bio inte mindre än två gånger. Och filmerna jag såg hade jag tänkt skriva lite om nu.
 
Den första var Disneys nya film, Vaina. Och jag dog över hur himla fint gjord den var. Jag älskade människorna, hur människorna såg ut, miljöerna, hur miljöerna såg ut, och att ta del av en annan mytologi än den jag annars oftast hör om. Jag älskade att kvinnor och män var precis lika viktiga och oviktiga och att Vaina inte behövde kämpa MOT patriarkatet (som tidigare starka prinsessor, till exempel Marida eller Rapunzel), utan att ett partriarkat helt enkelt inte fanns. Det var så himla fint.
 
De delar av filmen jag inte gillade var de som var gjorda mer för barn. För min del hade karakärerna gärna fått fläta korgar på en ö eller åka båt under världens finaste stjärnhimel under hela filmen, och scener där de slogs mot kokosnötter eller tittade på en tokig tupp hade för min del kunnat lämnats utanför. Jag förstår inte hur någon kan teckna vatten precis som vatten är, sand precis som sand är, eller hår - HÅR - precis så som hår beter sig. Så himla bra.
 
9 av 10 poäng till Vaina (utan kokosnöt-/tupp-/tokiga scener hade det varit 10)
 
Bildresultat för vaiana gif
 
En annan dag var jag i Uppsala och såg Dolda tillgångar (på engelska Hidden Figures). Titeln är verkligen dålig och speglar inte hur bra filmen var. För filmen var verkligen så himla himla bra.
 
Det är konstigt hur konstig världen var år 1961, att man som kvinna men brun eller svart hy hade så få chanser i samhället. 1961 är inte ens länge sedan. Men jag uppskattade verkligen att den här filmen lät just de kvinnorna få plats, att deras berättelse för en gångs skull fick synas. De var så himla viktiga för NASA och rymdforskningen men ändå har man, åtminstone inte jag, aldrig hört talas om dem. Filmen handlar främst om tre smarta kvinnor som alla jobbar på NASA, och den är baserad på tre verkliga personer. Googla handlingen om du måste, för det här var verkligen en film att se. Även den här var så himla fint gjord rent estetiskt, med kläder och miljöer. Faktiskt blev jag himla sugen på att lära mig matte efter det här. Jämfört med dessa människor och NASA kan jag verkligen ingenting.
 
10 av 10 poäng till Hidden Figures
 
Bildresultat för hidden figures gif
 
Relaterad bild

Kommentera här: