Stad av skuggor Stad av aska

Stad av skuggor När femtonårige Clary Fray går ut på Pandemonium Club i New York förväntar hon sig knappast att bevittna ett mord - än mindre ett mord som begås av tre tonåringar täckta av konstiga tatueringar och svingande bisarra vapen. Sedan försvinner kroppen i tomma intet. Det är svårt att ringa polisen när mördarna är osynliga för alla andra och det inte finns några bevis - inte ens en grutta blod - för att en pojke har dött. Eller var det verkligen en pojke?

Det här blir Clarys första möte med skuggjägarna, en grupp krigare vars uppgift är att befria jorden från demoner. Det blir också hennes första möte med Jace, en skuggjägare som lite ser ut som en ängel och mycket fungerar som en idiot. Inom tjugofyra timmar dras Clary abrupt in i Jaces värld, då hennes mamma försvinner och Clary själv blir attackerad av en demon. Men varför skulle demoner vara intresserade av vanliga mondäner som Clary och hennes mamma? Och varför kan Clary plötsligt se skuggjägare?

Stad av aska (spoilervarning om du inte läst första boken) Clary Fray önskar bara att hennes liv kunde gå tillbaka till det normala, men vad är normalt när du är en demon-dräpande skuggjägare, din mamma ligger i en magisk koma och du plötsligt kan se nedomvärldare som varulvar, vampyrer och feer? Om Clary lämnade skuggvärlden bakom sig skulle hon kunna tillbringa mer tid med sin bästa vän, Simon, som håller på att bli mer än en vän. Men skuggjägarvärlden är inte redo att låta henne gå, särskilt inte hennes vackra, upprörande, nyfunna bror, Jace. Clarys enda chans att hjälpa sin mamma är att spåra upp skuggjägarskurken Valentine, som antagligen är galen och helt säkert ont - och som även råkar vara hennes far.

För att komplicera saken ytterligare är det någon i New York  som mördar oskyldiga nedomvärldarbarn. Är det Valentine som ligger bakom morden - och i så fall, vad försöker han göra? När det andra av de dödliga verktygen, själasvärdet, blir stulet, kommer den skrämmande inkvisitorn för att undersöka saken och fokuserar allt på just Jace. Hur kan Clary stoppa Valentine om Jace är villig att förråda allt han tror på för att hjälpa sin far?

 
För ungefär ett år sedan läste och recenserade jag boken Stad av skuggor av Cassandra Clare, ni kanske minns det? I alla fall så var jag då inte riktigt ärlig i recensionen jag skrev... Jag ville så gärna tycka om boken, precis som alla andra, att jag fick det att låta som att jag verkligen älskade den. Trots allt jag egentligen blev väldigt besviken... Nu ett år senare, med läslusten tillbaka, älskar jag äntligen boken precis så mycket som det går! Efter en omläsning nu i veckan är det enda jag kan säga: WOW. Himlans vilken bra serie. Tre dagar efter att börjat med The mortal instrument-serien en andra gång hade jag läst ut även nästa del, Stad av aska, och efter en tur till stan idag ligger nu också del tre och väntar på att bli läst, på mattan i mitt rum.
 
Vad är det då som är så otroligt bra? Egentligen tror jag mest att det är karaktärerna det beror på. Clary och Jace, särskilt Jace, är så levande och bra och fina och bäst. Sen har boken dessutom så många bra bikaraktärer - alla är lika genomtänkta. Alec, Luke, Simon, Magnus Bane, alla med sina egna personligheter, sina egna problem och sina egna egenskaper - både bra och mindre bra. Och relationerna de har till varandra... Allt är så genomskrivet! Ingen är perfekt, men det är samtidigt ingen av dem man inte dyrkar med hela sitt hjärta.
 
The mortal instruments får mig att vilja bo i en fantasyvärld. Mitt egna liv känns så himlans trist när Clary har så mycket mer. Bara en sån sak som att få träffa Jace så ofta man vill är något jag skulle offra min ena tå för. För det är ju just det som är så bra med fantasyböcker. För en stund kan man faktiskt låtsas att man lever i en värld där både demoner och varulvar existerar - utan att det ens är något konstigt med det. Hädenefter tänker måste jag börja läsa mer fantasy, för fantasy gör mig så himla glad.  
 
Och som bokhandlaren sa till mig idag när jag köpte Stad av glas av henne (eftersom de tre sista The mortal instruments-delarna bara finns på engelska än så länge och jag har blivit beroende av serien och bara måste få veta hur det går och tänker köpa dem så snart som möjligt): "Efter i sommar kommer du garanterat att höja ditt betyg i engelska!"

Kommentarer:

1 Beate:

Wohoo på det här! Stad av Glas är min favoritbok i serien (även om City of Heavenly Fire kommer in på en nära andraplats), hoppas du kommer fortsätta gilla! :D
SV: LÄS FANGIRL. Den är så himla jättebra :)

Kommentera här: