Sex saker jag gillar i böcker

Fina relationer. Kanske det allra viktigaste. Gärna inte bara kärlek (även om också det är bra) utan inom familj och vänner. När också familjen och vännerna har persoligheter och är en del i historian - och inte bara hamnar lite i skymundan i bakgrunden. DET gillar jag.
 
En förvirrande parallellhandling. När man sitter där och gissar och läser och läser och gissar, tills man tror man förstår hur det hänger ihop - OCH SÅ GÖR DET DET, och allt bara blir så himlastormande bra. 
 
 
Fler är ett berättarperspektiv. Jag gillar när man ser saker ur allas ögon och förstår hur alla karaktärer känner. Det måste dock göras snyggt, gärna så det bara växlar i kapitlen och man ändå förstår att man byter vinkel. Är det inte bra gjort kan den här punkten lika gärna struntas i. 
 
Referenser jag förstår. Man känner sig alltid lika glad smart och härlig när bokkaraktärer pratar, skämtar om eller läser popkultur jag förstår. Det gör att man blir glad, och är man glad är det alltid roligare att läsa. 
 
 
Fint språk. Älskar när författarna verkligen får till det och man vill sno var och varannan mening. Det gör hela boken så mycket mysigare, även om det absolut inte får gå till en överdrift.
 
Sorglighet. Detta börjar jag tyvärr bli lite mer tveksam till om jag verkligen klarar av, men förr levde jag efter regeln "ju mer du gråter desto bättre". Har skrivit lite om det här, men sorgliga böcker är fortfarande något som berör mig. Någonting som verkligen får mig att förstå varför jag älskar böcker så otroligt fantastiskt mycket. 

Kommentera här: